Αγιασμός για τους κατηχητές και τις κατηχήτριες εν όψει της νέας κατηχητικής χρονιάς

0
11

Το Σάββατο 4 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε στο «Παπαδοπούλειο Πνευματικό Κέντρο» του Ιερού Ναού Παμμεγίστων Ταξιαρχών Αιγίου, ο καθιερωμένος Αγιασμός για τους κατηχητές και τις κατηχήτριες εν όψει της νέας κατηχητικής χρονιάς 2025-2026. Τον αγιασμό τέλεσε ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερώνυμος και στη συνέχεια ακολούθησε εισήγηση από τον Αρχιμανδρίτη π. Άνθιμο Παπαλεξόπουλο, Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής «Παναγία η Πάντων Χαρά» και Υπεύθυνο Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου.

Ο π. Άνθιμος στην εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εισήγησή του με τίτλο «Το έργο της κατήχησης στη σύγχρονη εποχή» αναφέρθηκε στην ανάγκη να γίνεται η κατήχηση μέσα στα πλαίσια της Ενορίας, με την ευλογία πάντοτε του οικείου Επισκόπου, ο οποίος είναι και ο μόνος αρμόδιος για κάθε παρόμοια κίνηση. Στη συνέχεια διατύπωσε 10 προτάσεις σχετικά με την κατηχητική εκπαίδευση:

  1. Τόσο οι κληρικοί όσο και οι λαϊκοί κατηχητές οφείλουν να είναι καταρτισμένοι θεολογικά και παιδαγωγικά, και να έχουν μεταδοτικότητα.
  2. Δεν θα πρέπει να γίνεται ακαδημαϊκή κατήχηση, αλλά σύνδεση της θεωρίας με τη λειτουργική ζωή.
  3. Η κατήχηση δεν συνιστά ηθικολογία, αλλά μύηση στη ζωή του Χριστού.
  4. Βάση της κατήχησης πρέπει να είναι τα δόγματα της Εκκλησίας και τα πατερικά και λειτουργικά κείμενά Της.
  5. Από τη στιγμή που η Βάπτιση προηγείται της κατηχήσεως, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην κατήχηση του ίδιου του αναδόχου, ώστε να αντιληφθεί και ο ίδιος το βάρος της ευθύνης που επωμίζεται.
  6. Δεν θα πρέπει να υιοθετούνται κοσμικές πρακτικές για την προσέγγιση των νέων. Δεν πρέπει η Εκκλησία να γίνει κόσμος, αλλά το αντίθετο.
  7. Ο κατηχητικός λόγος δεν πρέπει να σκοπεύει στον εντυπωσιασμό ούτε βεβαίως να συμβαδίζει με τον κοσμικό λόγο.
  8. Οι κατηχητές πρέπει να είναι οι ίδιοι φωτισμένοι και να έχουν οδηγό στη διδασκαλία τους την πατερική γραμματεία.
  9. Οι ανάδοχοι δεν πρέπει να περιορίζονται στην εκμάθηση της ανάγνωσης του Συμβόλου της Πίστεως, αλλά να καταρτίζονται σχετικά (με την προσφορά λ.χ. σχετικού τευχιδίου κατά την προσέλευσή τους στον Ναό) και να αποτελούν ενεργά μέλη της Εκκλησίας.
  10. Είναι αναγκαία η συνειδητοποίηση του σκοπού της κατήχησης που είναι η ένωση του κατηχουμένου με τη Θεία Χάρη και τον Θεό, κάτι που επιτυγχάνεται αποκλειστικά και μόνο μέσα στα αγιοπατερικά και σωτηριολογικά πλαίσια.

Η εισήγηση έκλεισε με την επισήμανση της ανάγκης για προσαρμογή της διδασκαλίας στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών, αλλά και με τη διαπίστωση – διαβεβαίωση του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου ότι καθένας ο οποίος αναγεννάται πνευματικά νικά τον κόσμο της φθοράς και ότι η πίστη των Ορθοδόξων Χριστιανών θα οδηγήσει εν τέλει στη Βασιλεία του Θεού.

Μετά την εισήγηση του π. Ανθίμου, το λόγο έλαβε ο Μητροπολίτης κ. Ιερώνυμος, ο οποίος εν πρώτοις ευχαρίστησε τον εισηγητή για την εξεχόντως ενδιαφέρουσα ομιλία του και εν συνεχεία επεσήμανε την ανάγκη να παραμείνουμε σταθεροί στην εκκλησιαστική μας παράδοση και να μην εισαγάγουμε το εκκοσμικευμένο πνεύμα στην Εκκλησία και τον λαό του Θεού. Επίσης, ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας των κατηχητικών σχολείων της Μητροπόλεως, υπάρχει ιδιαιτέρως μεγάλη προσέλευση μαθητών αναλογικώς προς τον εν γένει πληθυσμό, γεγονός το οποίο δίδει χρηστές ελπίδες και θάρρος για τη συνέχιση του κατηχητικού έργου της Ιεράς Μητροπόλεως. Ακολούθως, ο Σεβασμιώτατος επέστησε την προσοχή των παρευρισκομένων σχετικά με τα όσα διακινούνται στο Διαδίκτυο και παρουσιάζονται σαν αληθινά και ορθόδοξα, ενώ η εγκυρότητά τους κρίνεται συχνά επισφαλής.

Ο κ. Ιερώνυμος, κατακλείοντας, διατύπωσε δύο παρατηρήσεις – συμπεράσματα: Ότι στην κατήχηση οφείλουμε να επικεντρωνόμαστε στα αγιοπατερικά κείμενα και ότι υπάρχει ανάγκη «επανευαγγελισμού» των νέων, με σκοπό να διδάσκονται όσα οφείλει να γνωρίζει ο ορθόδοξος χριστιανός.

Η εκδήλωση έκλεισε με την επίδοση από τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας των σχετικών διοριστηρίων στους κατηχητές και τις κατηχήτριες και με τις πατρικές ευχές του για μία καρποφόρα κατηχητική χρονιά προς δόξαν Θεού.