Αγιασμός και πρώτη κυριακάτικη εσπερινή ομιλία στο Κέντρο Νεότητος της Ιεράς Μητροπόλεως

0
53

Στο πλαίσιο της ποιμαντικής μέριμνας του Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου, ξεκίνησε την περασμένη Κυριακή ο νέος κύκλος εποικοδομητικών πνευματικών ομιλιών στο Κέντρο Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως.

Την Ακολουθία του Αγιασμού τέλεσε ο Σεβασμιώτατος, ο οποίος στο τέλος ευχήθηκε πατρικά στους παρευρισκομένους ακροατές για μία γόνιμη, πνευματικά ωφέλιμη και δημιουργική χρονιά, με στόχο να εδραιωθεί στις ψυχές μας ο λόγος του Κυρίου και να δώσει τους ευλογημένους καρπούς του στην καθημερινή μας ζωή και στις σχέσεις μας με τον συνάνθρωπο.

Στη συνέχεια, ο Αρχιμανδρίτης Ιωακείμ Βενιανάκης, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως, ανέπτυξε το θέμα της ομιλίας του «Η ειρήνη ως καρπός της χάριτος του Χριστού», αναφέροντας τα εξής:

«Ο Κύριος, αφήνοντας στους Μαθητές Του τις τελευταίες Του υποθήκες, προτού οδηγηθεί στη σταυρική Του θυσία, είπε: «Φεύγω και σας αφήνω την ειρήνη. Τη δική μου ειρήνη σας δίνω. Δεν σας δίνω την ειρήνη που δίνει ο κόσμος» (Ιω.14, 27).

Βλέπουμε εδώ ότι ο Κύριος ομιλεί για τη δική Του ειρήνη. Και αυτή την ειρήνη την αντιδιαστέλλει με την ειρήνη του κόσμου. Όπως επεξηγούν οι θεοφόροι Πατέρες, η ειρήνη του Χριστού είναι εσωτερική κατάσταση της ψυχής και δεν επηρεάζεται από εξωτερικές καταστάσεις. Είναι ειρήνη που απορρέει από την ένωση με τον Θεό Πατέρα, που είναι «ὁ Θεὸς τῆς εἰρήνης» (Φιλιπ. 4, 9). Η ίδια ειρήνη του Χριστού αντικατοπτρίζεται στα πρόσωπα των Αγίων που οδηγούνταν στο μαρτύριο, αλλά και των Πατέρων και των Ασκητών· με αποτέλεσμα πολλοί άνθρωποι να εύρουν κοντά τους την ψυχική τους ηρεμία, την παρηγορία, την ανακούφιση από τα προβλήματα της ζωής τους. Αυτή η ειρήνη, που μας κληροδότησε ο Κύριος είναι τρισδιάστατη: μας ειρηνεύει με τον Θεό, μας ειρηνεύει με τον εαυτό μας και μας ειρηνεύει με τους πλησίον μας».

Επιπροσθέτως, ο π. Ιωακείμ, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από την πατερική παράδοση, αναφέρθηκε στον τρόπο, με τον οποίο ο άνθρωπος θα μπορέσει να οικειοποιηθεί την ειρήνη του Χριστού, αποδεσμευόμενος από τους λογισμούς, τις επιθυμίες και τις εγωιστικές επιδιώξεις του. Τόνισε ότι «όσες φορές και αν διακόψουμε με τις αμαρτίες μας τη σχέση μας με τον Θεό, ο φιλάνθρωπος Κύριός μας, διά του Μυστηρίου της Μετανοίας, που καθιέρωσε, όταν μετανοούμε, αποκαθιστά και πάλι τις ειρηνικές σχέσεις μας με τον Θεό Πατέρα. Γι’ αυτό ο πιστός προσδοκά πάντοτε την ειρήνη ως δώρο του Θεού. Γνωρίζει ότι «τῆς εἰρήνης τοῦ Θεοῦ οὐκ ἔστιν ὅριον».

Και ακριβώς, επειδή όλοι μας έχουμε ανάγκη της ειρήνης του Χριστού, η Εκκλησία διά των Λειτουργών της, συχνά εύχεται στους πιστούς να έχουν αυτή την ειρήνη· «Εἰρήνη πᾶσι». Ο Απόστολος Παύλος συνήθιζε στις Επιστολές του προς τους χριστιανούς να εύχεται να έχουν τη χάρη και την ειρήνη του Κυρίου Ιησού Χριστού. Και σε κάθε Θεία Λειτουργία (καθώς και σε όλα τα Ιερά Μυστήρια και τις καθημερινές Ιερές Ακολουθίες) το πρώτο αίτημά μας είναι: «Ὑπὲρ τῆς ἄνωθεν εἰρήνης«. Ικετεύουμε τον Κύριο να μας δίνει τη δική Του άνωθεν ειρήνη, την αληθινή και μόνιμη ειρήνη. Την ειρήνη, για την οποία ο Απόστολος Παύλος γράφει ότι είναι «ασύλληπτη στο ανθρώπινο μυαλό, (και αυτή η ειρήνη) θα διαφυλάξει τις καρδιές σας και τις σκέψεις σας κοντά στον Ιησού Χριστό» (Φιλιπ. 4,7).”

Τέλος, ο π. Ιωακείμ υπογράμμισε ότι «για να επιτευχθεί η ειρήνη στον ταραγμένο κόσμο των πολέμων, θα πρέπει πρώτα ο άνθρωπος να ειρηνεύσει με τον εαυτό του, να μετανοήσει και να ζητήσει ειλικρινά το έλεος του Θεού, τη χάρη Του διά της οποίας θα φωτισθεί και θα φωτίσει τους γύρω του».

Κλείνοντας, ο κ. Ιερώνυμος, αφού εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τον ομιλητή, προσκάλεσε τους νέους ανθρώπους, τα νέα ζευγάρια και όλο τον φιλόχριστο λαό να πλαισιώσουν ενεργά και φέτος τη δραστηριότητα αυτή της Ιεράς Μητροπόλεως, με στόχο την πνευματική τους ανατροφοδότηση με τον λόγο του Θεού, μέσω του οποίου θα δύνανται να αποκτήσουν τη χάρη του και να βιώσουν στην καρδιά τους τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος, την ειρήνη, την ελπίδα και την επιποθούμενη χαρά στο πρόσωπο του Χριστού.