Σε προσυμβατικό στάδιο βρίσκεται πλέον το έργο για τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Αίγιο – Ρίο. Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο ολοκληρώνεται, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η σύμβαση βρίσκεται προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Στη συνέχεια θα περάσει για παρουσίαση από τη Βουλή και ακολούθως θα «πέσουν» οι υπογραφές.
Την εργολαβία αναλαμβάνει το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ με έκπτωση 8,29%. Είναι το δεύτερο σιδηροδρομικό έργο που το συγκεκριμένο σχήμα αναλαμβάνει μετά το έργο ηλεκτροκίνησης Κιάτο – Αίγιο που υπεγράφη, θα μεταμορφώσουν τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Πελοπόννησο και θα συνδέσουν ξανά την Πάτρα (μέχρι να υλοποιηθεί και το τελευταίο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πάτρας) με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα δύο έργα συγχρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Για τα δύο έργα λόγω του χρόνου αποπεράτωσής τους θα χρειαστεί χρηματοδότηση και από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 για να ολοκληρωθούν ως «έργα – γέφυρες».
Το πιο σημαντικό έργο όμως είναι αυτό που ουσιαστικά ολοκληρώνει και βάζει σε λειτουργία τη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Αίγιο – Ρίο, φέρνοντας το τρένο στην πόρτα της Πάτρας. Στο έργο περιλαμβάνεται και η μεγάλη σιδηροδρομική σήραγγα Παναγοπούλας μήκους 4,5 χιλιομέτρων που θα γίνει η τρίτη μεγαλύτερη του είδους της στη χώρα.
Στα έργα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή των σταθμών και των στάσεων, οι γραμμές, η ηλεκτροκίνηση κ.α.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως σε τελική φάση εργασιών είναι σήμερα τα έργα υποδομής στο τμήμα αυτό με δύο εργολαβίες (Αίγιο – Ψαθόπυργος και Ψαθόπυργος – Ρίο) που ξεκίνησαν το 2014 και το 2017 αντίστοιχα. Τα έργα συμπυκνώνονται στην προετοιμασία της γραμμής (έργα υποδομής) για να μπορέσουν να τοποθετηθούν οι γραμμές και να κατασκευαστούν οι σταθμοί και οι στάσεις.
Το έργο έχει κόστος με τον ΦΠΑ 174,97 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 141,11 εκατ. ευρώ). Η δημοπράτηση του έργου πραγματοποιήθηκε στις 21 Οκτωβρίου 2021 ενώ η αποσφράγιση των προσφορών έγινε στις 27 του ίδιου μήνα.
Η διάρκεια των εργασιών εκτιμήθηκε σε 36 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Με συντηρητικές προβλέψεις η νέα γραμμή θα μπορέσει πλήρως να λειτουργήσει το 2026 καθώς θα χρειαστούν και κάποιοι μήνες δοκιμών τόσο στις γραμμές όσο και στην εύρυθμη λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων και των σταθμών.
Συνοπτικά το αντικείμενο του υπό δημοπράτηση έργου αφορά:
– Κατασκευή 28,8 χλμ διπλής σιδηροδρομικής επιδομής από την είσοδο της Σιδ. Στάσης Ροδοδάφνης Χ.Θ. 193+950 μέχρι μετά το πέρας του υπογείου έργου (Cover and Cut) Ρίου Χ.Θ. 222+750.
– Κατασκευή 4 Σιδηροδρομικών Στάσεων (Ροδοδάφνη, Σελιανίτικα, Καμάρες, Άγιος Βασίλειος με το C&C), 3 Σιδηροδρομικών Σταθμών (Ψαθόπυργος, Αραχωβίτικα και Ρίο), δύο Κτιρίων Εξυπηρέτησης Η/Μ εγκαταστάσεων Σήραγγας (ΚΕΣ) με τους περιβάλλοντες χώρους αυτών και τη διαμόρφωση της διασυνδετήριας στοάς Νο 5 της σήραγγας Παναγοπούλας για την στέγαση του Υ/Σ-2.
– Κατασκευή των Η/Μ εγκαταστάσεων εντός της σήραγγας Παναγοπούλας, των κτιρίων εξυπηρέτησής της (ΚΕΣ), των τεχνικών χώρων του Υ/Σ-2 της διασυνδετήριας Νο.5 και του C&C Αγίου Βασιλείου.
– Κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
– Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
– Κατασκευή σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
– Επαλήθευση «EK» των υποσυστημάτων «υποδομή», «ενέργεια» και «έλεγχος – χειρισμός και σηματοδότηση» που κατασκευάζονται στο πλαίσιο του παρόντος έργου